Friday, September 26, 2008

Merentas Samudera

Salam. Kelmarin, spt yg telah dirancangkan lawatan zoning kami diteruskan dengan lawatan ke smk terusan sugut. Sekolah ni terletak jauh di pedalaman dan kami terpaksa menaiki bot jabatan pelajaran sbah utk ke sana. Jadi satu perjalanan yang jauh akan ditempuh tapi mnyeronokkan. Lihat sendiri gambar di atas, pemandangan saujana mata memandang samudera nan luas yang terpaksa dilalui oleh para pendidik di sekolah tersebut. Kalau angin tidak kencang, tidaklah melantun-lantun bot dipukul ombak. Kalau tidak, ia sgt berbahaya kpd bot2 kecil yg membawa mereka dr pekan beluran ke sana. No wonder, they all dpt elaun pedalaman 3: RM1500/mth. tapi mcm xbbaloi jugak elaun tsbt. Sekali bot keluar ke pekan tambangnya RM500/bot. Pernah jugak enjin bot depa ni mati di tgh2 laut...huhu itu yg ngerinya. Sib baik semernya berjiwa kental snggup menggalas cabaran mendidik anak bangsa.
Kami berkumpul di jeti pekan pd jam 6.30 pg. 12 org semerny tmasuk pemandu bot dr PPD beluran. Perjalanan mgambil ms selama 1j 45 min lebih kurang. Jam 8 lebih kami telah smpai ke jeti kg terusan sugut. Dr jeti 5 min lg berjln kaki dan smpailah ke sek tsbut. Sek ini juga dikelilingi oleh kws rumah2 kampung. Terasa damai bila menjejakkan kaki ke sana. Dr jauh sudah dpt lihat keindahan landskap sek ini. Dlm hati aku bkata, mmg patut depa menang Anugerah Sekolah Harapan Negara Pkat Kbangsaan 2007. Masuk je pintu pagar depan, terasa persekitaran yg kondusif dan sesuai utk pembelajaran. Dari pondok sekuriti hinggalah ke tandas. Ditambah dgn landskap dan bgn yg cantik. Mmg mbuatkan kita kagum la dgn sek ni. Acct dulu mmg daif dan buruk sek ni, tp berkat kesungguhan En Murukesu bekas pengetua sek ini spjg 4 thn lps, telah mbawa satu perubahan yg cukup besar.
Guru2nya kurang dr 20 org. KTBM 4 org. Tp berkat kesungghan mereka, sek ini dpt dibgnkan dan dijaga sedemikian rupa. Yg uniknya, semua 4 org pgawal keselamatan depa perempuan. Sapa yg ngajar sini mmg bestla dgn suasana kampung yg damai dan tenang. Tp satu jelah, kat sini takde line telefon hehe. Tp ada 1 pcawang celcom br dibina kat area sek ni. Mungkin tak lama lagi adalah line tu. Pelajar2ny pula 80% dok di asrama dan slbihny di sekitar sek sj. Dan satu lagi, bdk2 ni mmg bdisiplin, bbeza dgn bdk sek aku dgn bdk di bdr.Oklah aku rs setakat itu shj cerita ttg lawatan aku ke smk terusan sugut. Bak kata pepatah jauh perjalanan, luas pengalaman. Insyaallah apa yg baik mungkin boleh diadaptasikan di sek aku. itulah salah satu objektif program zoning ni.
p/s: Ptg kelmarin, sek wat majlis bbuka puasa dgn pelajar dan ibu bapa. Tgh2 mkn, mati karan plak adui...terus tak best majlis. Mkn pun dgn chy lilin je hehe...

1 comment:

  1. Respect la ko sungguh bersemangat jadi seorang pendidik.. keep it up....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails