Tuesday, September 14, 2010

Ceritera Syawal Tahun Ini...

Salam buat semua. Dah 5 hari rupanya kita beraya. Dan seperti biasa, kehadiran Syawal memang dinantikan oleh semua muslimin dan muslimat. Tidak kira kecil, besar, tua, muda, miskin, kaya semuanya menunggu tibanya hari kemenangan umat Islam ini. Tahun ni, tahun kedua aku dan keluarga beraya di Kelantan, sepatutnya beraya di kampung sebelah wife aku plak hehe. Tapi disebabkan termasuk dalam cuti sekolah, kami pun berpakat balik KB dulu sebelum balik ke Kuala Pilah hehe (biasalah kerukunan rumahtangga wakaka).

Foto Raya Kami Sekeluarga

Tahun ni, raya pertama jatuh pada hari Jumaat 10 Sept. Jadi biasalah masa jadi suntuk skit sebab kene pergi solat Jumaat plak lepas tu. So, kitaorang pun plan lah awal-awal camne program beraya hari tu hehe. Pagi-pagi lagi, aku, ma dan Abg Nan ke Masjid Telipot untuk solat sunat Aidilfitri. Balik rumah, biasalah sessi mengisi perut dulu. Tahun ni, aku dengan Kak Zan tempah sate. Pastu, cam biasalah sessi bermaaf-maafan sesama ahli keluarga. Tetamu pertama rumah aku cam biasa Maksu Som (adik ma aku) dan familynya. Pastu terus ke rumah Kak Na (depan umah abang aku je). Ada nasi dagang woo hehe..Pastu, barulah berkonvoi ke rumah Maksu Anin (biasanya ke rumah Chik Bidah dulu, tahun ni terskip sebab Chik dah keluar rumah), rumah sedara Ayahsu Maksu Som dan rumah Toksu di Telipot. Makanan yang aku jumpa hari ni pun macam-macam. Ada sate, laksa Johor, nasi minyak, bla..bla..bla hehe. Hmm tapi yang unik ada daging ayam belanda..kiki aku pun tak penah makan. Biskut raya jangan citer ar, nama yang biasa kita dengar dari zaman kecik dulu sampailah kuih-kuih moden yang nama-namanya pun mengalahkan pari-pari kayangan hehe (aku tau ke nama pari-pari wakaka TAHYUL). Habis beraya Fasa I ngam-ngam sampai umah jam 12.30. Bersiap-siap pergi solat Jumaat di Masjid Bunut Payong.

Soffeya dengan Kak Pijah (gambar blurr skit)

Balik solat Jumaat, berehat jap. Kul 3 petang, sambung beraya lagi hehe. Fasa II beraya di rumah Ayah Lan di Bukit Marak, Abe Ain di Julok dan Kak Nor di Paloh. Aku dah tak larat nak makan lagi dah...perut cam dah penuh huhu. Rasa skit je mee kari umah Abe Ain. Umah Kak Nor makan buah dokong je lah kiki. Maghrib baru sampai umah. Penat giler seharian beraya hehe.

Pijah bersalam dengan Tok Ma

Malam, kami semua bergotong royong untuk open house esok. Menunya ialah Laksa Penang dan Tuna Spaghetti. Aku pun apa lagi ikut sama gakla, walaupun seme keje kene tanya expert dulu hehe. Sempatlah aku potong carrot, potong bawang besar. Maksu Som anak beranak pun datang menolong gak. Sambil-sambil wat keje, belasah sate yang abang Nan bakar dekat belakang hehe. Selesai semua keje dekat kul 12 malam gakla huhu. Kepenatan! Walaupun aku nyer part bukan banyak pun hehe.

Mama dengan Piya beraya di rumah Maksu Som

Raya ke-2 pagi-pagi dah bangun setelkan skit-skit lagi yang belum dimasak. Kul 9.30 pagi dah ada sedara mara yang sampai. Yang paling awal sampai Kak Na Maksu Anin dengan familynya sekali. Huh, lepas tu memang tak putus-putusla yang datang. Sedara-mara, jiran tetangga dan sahabat handai. Tak menang tangan melayan tetamu yang datang. Tapi seronok, sebab sekali sekala dapat jumpa dan meriah bagai nak rak dengan gelak tawa dan senda gurau. 4 orang xclassmates waktu di SIC pun datang. Thanx Harris, Afzan, Hairy, Mize. Dan tidak lupa Abg Aidi, senior aku di UKM dulu.(jumpa gak rumah dengan bantuan GPSnya hehe). Borak pun tak puas sebab aku terpaksa bersiap-siap untuk balik ke Kuala Pilah plak petang tu.

Piya dengan GGR (Geng-Geng Raya) hehe

Planning nak bertolak kul 4.30 petang. Leka berborak dengan member-member terpaksa delay sampai kul 6.00 petang hehe. Sib baik, wife yang tolong packing barang-barang. Pas mandi dan solat Asar, aku bergerak dari rumah. Singgah drive-thru McDonalds di Wakaf Che Yeh jap beli bekal. Kemudian berhenti isi minyak full tank di Petronas. Banyak gak keter atas jalan. So, kami bergerak dengan kelajuan 60-70 km/j je lah. Singgah makan di Hentian R&R Gua Musang jap sebelum teruskan perjalanan. Alhamdulillah, sepanjang perjalanan tiada masalah atau berlaku kemalangan dan kesesakan jalan raya. Sampai di tol Gombak, aku bertukar driver dengan wife plak. Tak larat dan rasa ngantuk skit-skit hehe. Dia takpe, dah tido dari tadi lagi kiki. Sampai kampung je dah kul 3.00 pagi huhu. Ngantuk giler. Terus masuk bilik. Zzzzzzzzzz!



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails