Monday, September 6, 2010

Pulang Dari Perantauan...

Nampak gak rupanya umah aku nih guna google map!

Salam. Kelmarin lebih kurang pukul 6.30 petang, aku dengan isteri tercinta dan anak tersayang selamat sampai di rumah aku di Kota Bharu, Kelantan. Biasalah, time-time hari raya dan cuti macam ni lah ada peluang balik ke kampung halaman. Yalah aku kan masih mencari rezeki barang sesuap nasi di bumi Sabah. Rasa seronok dan gembira memang ada walaupun orang kata "ai...dah tua bangka pun cam budak-budak". Actually bukan semangat nak main mercun dan dapat duit raya hehe tapi peluang dapat berjumpa dengan mak-ayah, adik-beradik, ipar-duai, anak-anak buah, pakcik-makcik, sepupu-sepapat, sedara-mara, jiran tetangga, sahabat-handai dan rakan taulan. (Uii banyaknya orang yang dapat jumpa kiki)

**********************************************
~Flashback ke tarikh 5/9/10 jam 10.00 pagi~

Setelah siap memasukkan barang-barang ke dalam kereta, maka bersalam-salaman lah kami semua. Baru jer bergerak, teringat belum lagi jumpa Uwe dgn Atuk. So, kitaorang sempatla singgah jap umah Mak Uda jumpa diaorang. Uwe dengan Atuk sempat berpesan "bawak keter, elok-elok, jangan laju-laju, jangan potong-potong, biar lambat asal selamat sampai" Aku membalas Insyaallah. Biasalah pada musim-musim perayaan macam ni, kes-kes kemalangan memang banyak berlaku. tengok jelah dalam suratkhabar ke, berita ke, setiap hari pasti ada jelah yang berlaku. So, aku pun memang risau gak driving. So, berhati-hati jelah caranya.

Lepas tu, perjalanan diteruskan. Ingat mau cari jalan paling dekat ke Karak dari Seremban. So, aku trylah Garmin app dalam handset aku tuh. Search punya search takdelah pulak. Hampeh punya peta hehe. So aku wat keputusan amik LEKAS highway jelah. Sepanjang highway tu, barulah wife jumpa setelah digodeknya Garmin tuh. Haha sia-sia kene kutuk dengan aku tadi wahai Garmin. Padahal aku yang tak reti pakai huhu. Memang lekas sampai lah guna LEKAS nih hehe. Tak sampai sejam dah sampai ke Tol Gombak. Perjalanan diteruskan lagi. Keadaan cuaca plak redup je. Syukur Alhamdulillah. Harap-harap sampai ke petang camni, tak ngantuk sangat drive. Mana tau leh tahan 7, 8 jam kali ni. Soffeya dah selamat sambung tido di seat belakang hehe.

Sampai di Benta, berhenti di stesen Petronas Benta jap isi minyak. Pastu sambung lagi, Soffeya dah bangun tapi merengek-rengek panggil mamanya. Ingatkan kenapa? Bila dah datang depan duduk dengan mamanya. Tiba-tiba burrrrr! Ler muntah plak baby. Pening agaknya. Mungkin masuk angin, sebab pagi tadi dia tak sarapan, sempat minum susu jer. Kesian baby! Aku sempat berhenti di siring jalan ....siring?? influence bahasa sabah sudah hehe! Erk tepi yer. Tukar pakaiannya, kemudian teruskan perjalanan. Lepas tu jugak nampak ada satu kereta terbabas ke tepi. Nampak cam teruk. Terus aku berdoa dalam hati "Ya Allah Kau selamatkan lah perjalananku ini"

Sampai di Gua Musang, aku mencari kedai KFC. Bukan aku tak puasa yer hehe. Tapi untuk Soffeya. Cari punya cari, pusing punya pusing tak jumpa pun. Mana sudah KFC yang aku biasa nampak tu? So, aku pun keluar dari bandar GM. Sampai di hentian R&R GM, aku berhenti jap cari makanan untuk Soffeya. Tapi takde plak yang menjual makanan. Menyesal plak tak bawa bekal untuk dia. Last-last mamanya belikan air Ribena dengan roti coklat jer. Mata aku pun dah mula kuyu sebab cuaca cam dah panas skit. So, aku tukar dengan wife plak yang drive. Baru pukul 3.30 petang, harap-harap jalan tak jammed dan sempat berbuka di rumah.

Lebih kurang pukul 6.30 petang, sampailah kami di rumah aku. Alhamdulillah selamat sampai jugak akhirnya. Home sweet home la kan bak kata orang putih kiki. Salam dengan ma. Selesai angkat barang-barang, aku masuk ke dapur. Buka saji, tengok juadah hari ni. Bukan apa, dah lama tak merasa masakan Kelantan nih hehe. Aku tengok ada murtabak, ada popia goreng, ada rendang daging, ada sambal "pucuk cupu" dan lain-lain. Pergh! Tak sabar nak berbuka nih hehe.

*********************************************

Kelate Oh Negeriku!
Image Credit:http://travelmalaysiaguide.com/images/kelantan-gate.jpg

Buat mereka yang masih berada di perantauan, selamat pulang ke kampung halaman masing-masing. Bagi yang memandu, berhati-hatilah di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang, bak comments kawan aku MazlanABM dalam Facebook pesanan dari JKJR hehe.

p/s: Sepanjang jalan dr GM ke KB, aku perasan banyak papan tanda yang mengingatkan pemandu supaya berhati-hati. "Kepulangan anda sedang dinanti", "Ingatlah orang tersayang" dll. So, baca-bacalah skit time memandu tu hehe.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails